Tuesday, September 29, 2009

IBU MERTUAKU


takde kena mengena dengan jalan cerita p.ramlee ni...tapi tajuknya betul lah tu. Mak mertua, umurnya lingkungan 70-80 tahun rasanya. Dia baik, tak pernah pun marah aku dan aku tak ada masalah langsung dengan ibumertuaku ini yang ku panggil 'mok' (mak). Hari raya ke2 hari tu, aku adalah dok melepak dengan dia (sambil tengok dia bungkus ketupat daun palas). Kami bersembang kosong...tup2 telinga aku panas, mcm darah aku dah penuh satu kepala.


Dailognya...(aku translate bahasa standard lah ye....)

Mak : Adek.....semalam kawan mak sebelah rumah tu cakap, 'cantik pulak menantu cik nah pakai baju kurung, tak pernah tengok dia macam tu.....kan elok pakai mcm tu, ni tak...pakai seluar memanjang'. Mak dengar aje lah..mak tak cakap apa-apa pun
Aku : (dalam hati.....huh ! ada aku kesah !!!!) Emm.....
Mak : Mak tak cakap apa2 pun, dia yang membebel sorang-sorang. Dia memang mulut macam tu...
Aku : Dalam hati lagi (ye lah tu mak....) Aku dah tak selesa dok kat depan dia.

Mak mertua aku dok ulang dailog tu 4x rasanya...huh !! Aku rimas lah weh....masa tu husband aku tak ada, dia kat laman rumah. Aku dah banyak kali dengar dia cerita pasal seluar ni......dan dia jugak selalu pesan, kalau datang rumah mak, jangan pakai seluar...jiran2 suka bercerita. Alkisahnya dia dok kat pondok belajar agama...so sekeliling rumah dia tu kononnya penuh dengan ustaz2....orang kampung kot, nampak pakai seluar..mata jadi sakit.

Pastu aku cerita kat husband aku pasal dailog berulang-ulang tu. Husband aku suruh aku buat bodoh jer. Aku tak kisah sebenarnya, tapi bila benda2 kecik giler ni jadi issue, aku jadi bosan !!! Firasat aku, sebenarnya mak mertua aku memang tak suka aku pakai seluar pi rumah dia. Nak aku pakai baju kurung....aduh !!!! Aku tak terdaya ...panas + rimas + tak selesa, dah lah kelantan panas giler. Aku ambik jalan MUDAH...aku fikir positive ...ada orang tegur maknanya ada orang perasan aku wujud + masih sayang kat aku (kot !!!). Apa - apa pun aku tetap sayang kat mak mertua aku, macam bonda aku gak. Love U 'mok'...

Awalludin Ma'rifatullah

3 comments:

  1. wkakakakakkakakakakakakakakakkakakakakakaakkakakakakakakakakakakakakakakakakakakkakakaakakkakakakakakakkaka


    syu nanti sy nk cite 1 benda kat syu. tungguuuu~

    ReplyDelete
  2. Han....cerito lah cepat Han.'debar gilor ni'

    ReplyDelete
  3. aduh...klu sy pun merah telinga....as...lainkali jawap..mak..menantu mak nie menantu zaman millenium....ha..ha..ha..

    ReplyDelete